LANSAREA UNEI NOI ERE

liu-wen-vogue-china-2

Trăim într-o eternă sete după elemente străine culturii noastre, după interese noi, incontestabil legate de cele vechi. Cu o mare dorinţă, continui călătoria începută în numărul trecut prin modă. O vogă care, în aparenţa cuvântului va trece căutând să lase loc unei alteia. O vogă, un franţuzism sau un americănism din secolul al XIX- lea? Îl aleg pe cel din urmă, îl disec prin cele mai fine mijloace pe care le cunosc, îl aflu şi vi-l prezint: Vogue. Vogue este o revistă americană de modă cu rădăcinile în anul 1892. O revistă care nu a trecut odată cu valul, ci care a creat ramificaţii şi care rezistă pe piaţa luxuriantă a modei, fără a fi vreo secundă contestată. Ramificaţia ajunsă până în China, odată cu apariţia primei ediţii a Vogue China, în anul 2005, le-a avut pe copertă pe modelul australian, Gemma Ward, alături de modelele chineze, Du Juan, Wang Wenqin, Tong Chenjie, Liu Dan şi Ni Mingxi. Coperta primei publicaţii, pe lângă fotografia care a făcut nu doar înconjurul Chinei, ci al întregii lumi, a găzduit un titlu reprezentativ pentru ceea ce urma să aducă Vogue pe tărâmul asiatic: Launch of a New Era (Lansarea unei noi ere). Tirajul iniţial a fost de 300.000 de exemplare, urmând a fi suplimentat datorită vânzărilor neaşteptat de bune. Cum bine ştim, în spatele oricărui produs de succes, aflăm un om pasionat de munca lui. În acest caz, Angelica Cheung a fost şi rămâne responsabilă de ceea ce semnifică Vogue China.

angelica.cheung

Fiica unui diplomat chinez, absolventă a Universității Peking și posesoarea unei diploma MBA de la Universitatea de Sud a Australiei, Angelica a făcut primii pași profesionali în jurnalism. În anul 2001, a fost numită editor-șef al revistei Marie Claire din Hong Kong, iar în 2003 director editorial al Elle China în Shanghai. Cu un zâmbet permanent și cu o fluență incredibilă în vorbire, Cheung s-a poziționat imediat în prima linie a formidabililor editori ai revistei Vogue – Alexandra Shulman ( British Vogue), Anna Wintour ( Vogue US), Franca Sozzani ( Vogue Italia) si Emmanuelle Alt ( Vogue Paris). Pe lângă acestă pasiune canalizată către modă, Cheung reușește să aducă în prim plan o femeie care își cunoaște și își conduce afacerile mai bine decât mulți alții. Aceasta a declarat într-un număr al revistei Stylist UK că „ Da, strig, da, câteodată țip. Gândesc și vorbesc repede, dar imediat ce oamenii lucrează cu mine realizează că sunt o persoană cu o logică extraordinară și limpede. Nu mă simt de parcă aș fi aceea care a schimbat atât de multe. Cunosc mai multe lucruri despre modă, mai mulți oameni, poate mă îmbrac diferit, dar consider că stilul mi-a rămas același.”

Vogue-Editors-world

Când revista Vogue a fost lansată în China, doar o mică parte a populației cunoștea realmente ce semnifică acest brand. Totul a trebuit construit, cumva, de la zero. Însă era problema unor mentalități diferite. Se întâlneau concepții diametral opuse, iar riscul ca publicația să nu transmită sau să nu conțină ceea ce americanii își doreau era mare. Cu toate acestea, nu s-a schimbat nimic în conceptul revistei, urmând să spere că lumea va înțelege arta la fel, pretutindeni. Singura diferență, așa cum Cheung mărturisea în Stylist UK a fost următoarea „Ceea ce avea să conțină o pagină de British Vogue, în China acea pagina urma să fie scrisă în număr de cinci, șase. Astfel, am avut spațiu de a educa publicul.” Acum, multe femei chineze sofisticate și-au creat propriul stil, fiind tot mai interesate de creațiile multor case de modă internaționale. Brand-uri renumite precum Prada, McQueen, Louis Vuitton, Dolce and Gabbana și Balenciaga investesc enorm pentru a-și extinde punctele de desfacere a mărfii în China și pentru a câștiga constant loialitatea clienților.

Du Juan - Vogue China January 2011 - 1

 Trebuie să recunoaștem că ceea ce a facut Angelica Cheung pentru tinerii și pentru femeile din China în nouă ani de zile este colosal. Să construiești în sânul unui brand fabulos, aproape un alt brand, respectând aceleași reguli, căutând să nu deviezi în funcție de publicul pe care țara ți-l oferă, reușind să combini o dinamică americană, europeană cu una chineză, fără să rănești principii, aceasta te proclamă a fi un încăpățânat și un designer de culturi mixte. Pentru că pe o platformă pe care mulți o considerau a nu fi pregătită întru totul, Cheung a reușit să creeze un produs original dedicat Chinei, ridicat totodată la standarde mondiale. Un exemplu în acest sens este momentul când colegii străini au dorit ca top-modelul Du Juan să aibă un machiaj specific tradițional chinez – ochi alungiți, subțiri, la sesiune foto pentru revistă. Cheung nu a fost de acord și le-a explicat că înțelege ce vor ei, doar că femeile din China își doresc opusul, vor ochi mari, rotunzi.

Ming Xi & Liu Wen - Vogue China September 2010 - 5

După nașterea primului și unicului copil, Cheung a recunoscut că în timp ce lucrurile mergea bine cu revista, exista totuși o lipsa a sufletului, a esenței. Astfel, a hotărât să creeze rubrica “Attitudes” (Atitudini), în care publicul să afle dintr-o multitudine de interviuri cu celebrități când le-a fost acestora mai greu în viață, în carieră, ce au făcut bine și unde au greșit, când au atins cerul și în ce momente au călcat pe marginea prăpastiei. Mai mult, toată această suită de interviuri avea să ofere o lecție tuturor celor ce erau dispuși să învețe. Întrebată de cei de la Stylist UK despre cum percepe a fi femeia Vogue, Cheung începe a răspunde în felul următor “Fiica mea, care deja are 6 ani, simte definiția stilului. Îmi doresc totuși să fie optimistă, să aibă obiceiul de a gândi pozitiv și să găsească mereu o soluție în loc să se plângă. Vreau să fie iubitoare, să-și facă prieteni, pentru ca dacă iubești, oamenii vor fi atrași de tine și vreau să fie curajoasă atunci când va fi față în față cu schimbarea. Când a apărut Hayley în viața mea, chiar m-a determinat să fiu mult mai atentă la aceste valori. Despre asta este vorba atunci când te referi la femeia Vogue – vreau ca cititoarele mele și eu să devenim astfel de femei. Încerc, nu sunt perfectă!”

ChinaVoguecover2005

Vogue China a ajuns astăzi să aibă un număr de cititori cu puțin sub Vogue US, Vogue Germania și Vogue UK, însă cu mult peste Vogue Franța. Să nu omitem faptul că toate acestea se întâmplă în condițiile în care China a cunoscut o industrie a modei abia câțiva ani în urmă, după cum declara și Angelica Cheung pentru Financial Times – “În China, toată această industrie a început o dată cu apariția acestei reviste. Europei i-a luat 50 de ani, nouă doar 5 ani”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s