FABRICAT ÎN CHINA, PREZENTAT ÎN RESTUL LUMII

 

-despre imagini, nuanţe, modă şi afaceri

Multitudinea culorilor şi a formelor în domeniul modei sunt aplaudate în repetate rânduri pe scenele mari din Paris, Milano, Londra, New York, însă puţini sunt cei care ştiu că, de cele mai multe ori zâmbesc în faţa colecţiilor unor designeri chinezi. Ambiţioşi, tinerii din China îşi fac simţită prezenţa pe podiumuri, ţinând vie această artă, oferindu-i tipare şi nuanţe din cele mai îndrăzneţe. Toţi au ca unic scop de a ne arăta siluete acoperite de vestimentaţii futuristice sau de o îmbinare a culturilor şi tradiţiilor occidentale cu cele chineze.

Născuta în Beijing, Masha Ma este primul exemplu ce îl veţi putea descoperi în acest număr al revistei, o creatore de modă ce a îngenunchiat în faţa modei, iar cea din urmă i s-a dezvăluit de secrete. A terminat în anul 2008 facultatea de Arta şi Design Vestimentar “Central Saint Martins College of Arts and Design” din cadrul Universităţii de Artă din Londra. Colecţiile ei au fost prezentate în importante reviste de modă precum Elle, Cosmopolitan, Voguefashion-designer-masha-ma, Harper’s Bazaar, Pop şi L’Officiel.

În perioada studenţiei a fost ucenica unor doi cunoscuţi designeri, Veronique Branquinho şi Alexander McQueen. Despre cel din urmă, aceasta spunea că “Lucrând alături de McQueen, am învăţat să creez de dragul modei şi să pun sentimente în creaţiile mele”. Înainte de a absolvi, Masha Ma şi-a expus colecţiile de toamnă/iarnă (Autum-Winter) şi de primăvară/vară (Spring-Summer) în cadrul cunoscutului eveniment Săptămâna Modei din Londra (London Fashion Week). Însă colecţia de absolvire, prezentată la acelaşi show de modă, un an mai târziu, a fost un impresionant succes, fapt ce a propulsat-o pe podiumul faimei.

În 2011 debutează la Săptămâna Modei din Paris (Paris Fashion Week), tot în acelaşi an Lady Gaga purtând una din creaţiile lui Ma la întâlnirea oficială cu preşedintele Americii, Barack Obama. În 2013 aceasta câştigă, la Audi Arts and Design Award, premiul pentru cea mai talentată nouă apariţie în domeniu.

Masha Ma se adresează femeilor încrezătoare, chic, moderne, cu vârsta cuprinsă între 25 şi 40 de ani. Colecţiile tinerei Ma vizează atât piaţa de desfacere din Asia, cât şi cea din Europa. Într-un interviu acordat publicaţiei Fearless in Beijing, aceasta declara că moda din China se focusează mai mult pe un spirit cultural şi că nu e doar expresia unor simboluri şi detalii. Privind dincolo de material, de haina în sine, Ma consideră că în fiecare colecţie poate fi descoperită nu doar imaginea, ci şi spiritul.

Din naturaleţea ce-o caracterizează, dar şi din experienţa acumulată de-a lungul timpului, la vârsta de 30 de ani, Masha Ma declară pentru revista South China Morning Post“Oricine poate fi designer. Eu vreau să creez un brand internaţional din China, cu bazele în China şi făcut în China”. Tot în această publicaţie, Ma ne dezvăluie că problema e binecunoscutul “made in China” (“fabricat in China”), deoarece este un concept care trebuie schimbat, scos din contextul, cumva peiorativ, în care a fost încătuşat.

Călătorind săptămânal din Shanghai în Paris, creatoarea de modă obişnuieşte să citească nu doar reviste de profil, ci şi de afaceri, astfel îmbunătăţindu-şi nu doar abilităţile creative, ci şi cele tehnice şi de promovare.

Masha Ma este dovada strigătului internaţional, plin de succes, în domeniul modei.

Un alt nume cu rezonanţă îl reprezintă casa de modă ZucZug, un brand pus pe picioare de designerul chinez Wang Yiyang. De data aceasta, avem foarte puţine date despre creatorul de modă, însă suficient de multe despre imperiul construit de el.

Se ştie că domnul Wang are vârsta de 42 de ani şi provine dintr-un oraş nord-estic al Chinei, Jilin. Este cel mai lăudat designer chinez, iar prestigiul în domeniu l-a căpătat odată cu prima linie vestimentară destinată femeilor, cu puternice influenţe din tradiţia chineză.
În ultimii 11 ani, cu o investiţie iniţială de 500.000 de yuani, adică aproximativ 80.000 de dolari, Wang Yiyang a realizat o reţea de 73 de magazine ZucZug-  (cu aproape 50 mai multe decât şi-a propus faimosul designer britanic Paul Smith să deschidă în China în următorii patru ani).

Deşi mulţi designeri tind să ajungă la nivelul lui Marc Jacobs ( creator de modă american, cu un lanţ de peste 200 de magazine în 80 de ţări), criticii în domeniu pariază pe Wang Yiyang. Şi aceasta pentru că, dincolo de pasiune, Wang Yiyang este şi un om de afaceri foarte priceput.

Preţurile liniei ZucZug vizează de departe oamenii bogaţi, fapt care, de altfel, a fost integrat de la bun început în “aluatul” brandului. Astfel, o pereche de pantaloni de călărie ajunge la suma de 185 de dolari, iar o rochie din lână de cămilă la 315 dolari.

Cu toate acestea, Wang Yiyang mizează pe linii vestimentare nu prea sofisticate ori greu de accesorizat. Sunt haine care, după spusele designerului, nu îşi au inspiraţia de pe podiumurile din Franţa sau Italia, ci din lucrurile simple, tradiţionale, dintr-o piaţă chineză sau dintr-o farfurie cu specific tibetan. Până acum, colecţiile sale au putut fi admirate la Săptămâna Modei din Shanghai (Shanghai Fashion Week) , însă e indicat să ne aşteptăm la o explozie internaţională a brandului ZucZag.

Şi am spus, poate, prea puţine despre fiecare designer chinez în parte. Mai sunt mulţi care au spart barierele creativăţii şi pe cele geografice, care au demonstrat că moda nu se naşte doar în capitalele europene.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s